Marketing i sport – bardzo dobre połączenie

marketing i sport

Mój blog, z założenia jest blogiem traktującym o marketingu sportowym. Dlatego też czasem „pokuszę się” o publikowanie artykułów, które wiedzę z tej dziedziny będą w jakiś sposób wyjaśniać. Mam nadzieję, że i teoria może czasem być powodem do dyskusji – mówi się przecież, że ile marketingowców, tyle definicji podstawowych pojęć.

Dzisiaj pod rozwagę biorę połączenie sportu z marketingiem. Moim zdaniem warto sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego kluby sportowe postawiły na zarządzanie marketingowe w swoich organizacjach, a w przedsiębiorstwach czy miastach zaczęto wykorzystywać sport do komunikacji z otoczeniem?

Marketing sportowy w komunikacji

Przyczyną takiego zjawiska jest duża konkurencja na rynku, dlatego też organizacje próbują wyróżnić się spośród innych i uzyskać przewagę, a to zmusza je do poszukiwania skutecznych metod komunikacji z otoczeniem. Znalezienie odpowiedniego sposobu dotarcia do swoich klientów nie jest proste, gdyż w standardowych kanałach komunikacji (outdoor, radio czy telewizja) występuje wiele przeszkód, takich jak ogólne znudzenie reklamą czy drastycznie spadająca skuteczność spotów telewizyjnych. Dlatego też menedżerowie zaczęli sięgać po inne, bardziej efektywne sposoby komunikacji. Jednym z nich jest wykorzystanie do tego celu sportu.

Wszystkiemu winne są emocje

Zmagania sportowców już w czasach starożytnych budziły emocje i podziw licznie zgromadzonych widzów. Dziś sport zaliczany jest do zjawisk kultury masowej. Żadna inna dziedzina –kino czy teatr– nie dysponuje taką widownią i nie dostarcza tylu emocji. To właśnie EMOCJE są wspólnym mianownikiem łączącym zarówno Wimbledon, I-ligowy Stomil Olsztyn czy jakikolwiek inny klub, a nawet pojedynczego sportowca. To dzięki tym emocjom sport przyciąga wielomilionowe rzesze sympatyków, jednoczy narodowości i pozostaje w pamięci na długi czas.  Dlatego też zaczął być brany pod uwagę w procesie komunikacji marketingowej. Połączenie środowisk sportowych i marketingowych stwarza możliwość wykreowania nowych technik promocji i wykorzystania ich do osiągania własnych celów. Sport ze względu na duże zainteresowanie społeczne oraz częstą obecność w mediach, ma wiele do zaoferowania firmom prowadzącym działania promocyjne. Sukcesy odnoszone przez sportowców są atrakcyjnym tematem artykułów zarówno w mediach lokalnych jak i krajowych oraz w Internecie. Ponadto główne postaci wydarzeń sportowych są idolami społeczeństwa, co wpływa na ich wysoką pozycję w przemyśle reklamowym. Reklama w sporcie nie jest nachalna i wymuszona. W dzisiejszym postrzeganiu jest ona niejako nieodłącznym jego elementem. Sport jest również kojarzony z konkurencją, w myśl zasady fair play, a także z wartościami takimi jak zdrowie, młodość, dynamizm, witalność czy wiara w sukces.

Podsumowując

To, że sport oferuje biznesowi wiele korzyści jest niezaprzeczalne. Dzięki wykorzystaniu tej platformy komunikacji marketingowej firmy mogą zdobyć przewagę konkurencyjną na oczekiwanym rynku i osiągnąć zamierzone cele. Niestety rynek sportu nie jest tak łatwy do zagospodarowania, jak mogłoby się wydawać. Posiada on specyficzne cechy, które go wyróżniają, przez to sprawia trudności we wdrażaniu strategii marketingowych. Dlatego też każdy proces komunikacji musi być szczegółowo przemyślany i zaplanowany, aby można było czerpać wielokrotne korzyści z wykorzystania sportu w biznesie.

Related posts

Leave a Comment

*